۱۳۹۶ مهر ۶, پنجشنبه

همه پرسی ۲۵ سپتامبر به نام کردها به کام اسراییل

 ۲۵ سپتامبر که در عبری آن را الول یا ایلول می‌نامند، در گاهشمار یهودی به نام "روز آفرینش" نام گزاری شده و از نخستین رویدادهای مهم گاهشمار یهودی محسوب می‌ شود. بدون شک اصرار مشترک مسعود بارزانی و حامیان اسراییلیش بر برگزاری همه پرسی در تاریخ  ۲۵ سپتامبر، ناشی از جایگاه منحصر به فرد این روز در گاهشمار یهودی است. روابط خانواده ی انوسی مسعود بارزانی با اسراییل، بسیار قدیمی است. نخستین سفر ملا مستفا بارزانی پدر مسعود بارزانی به اسراییل در سال ۱۹۶۸ انجام گرفت. او در این سفر به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت و در مهمان‌ خانه ی دولتی اقامت کرده، دیدارها و مذاکراتی را با "ماییر عمیت" فرنشین وقت موساد انجام داد.


دکتر "محمود عثمان" پزشک مخصوص بارزانی در سال‌ های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۳ که طی دو سفر به اسراییل وی را همراهی کرده است، می‌گوید:
"ملا مستفا بارزانی پس از اینکه از اتحاد جماهیر شوروی برای پشتیبانی از مسئله ی کردی ناامید شد و به ایجاد پل‌ هایی با اسراییل از راه شاه ایران جهت دریافت پشتیبانی آمریکا تلاش زیادی کرد، زیرا اعتقاد داشت کشورهای ابرقدرت چنانچه از یک ملت کوچک پشتیبانی نکنند، این مردم به هدف‌ های خود نخواهند رسید. بارزانی می‌ گفت: "او بقیه ی عمر خود را در به دست آوردن هواداران آمریکایی به کار خواهد گرفت و بهترین و کوتاه‌ ترین پل‌ ها در این زمینه را اسراییل می‌ دانست".

دفتر نخست وزیری اسراییل در بیانیه‌ ای آورد که: "تل آویو از تلاش‌ هایی که کردهای عراق برای دستیابی به استقلال‌ خود صورت می‌ دهند، حمایت می‌ کنیم". "آیلت شاکد" وزیر دادگستری اسراییل نیز طی سخنرانی در همایش امنیتی "هرتزیلیا" گفت: "به سود اسراییل و آمریکا است که یک دولت کرد مستقل در عراق تشکیل شود و آمریکا باید از این موضوع پشتیبانی کند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر