۱۳۹۷ مرداد ۷, یکشنبه

نامه ی شاهنشاه و هویدا پیرامون ایجاد متروی تهران

نامه ی محرمانه نخست وزیر "امیر عباس هویدا" به مهندس "محمدعلی صفی اصفیا" وزیر مشاور و نایب نخست‌ وزیر در امور عمرانی و اقتصادی کشور، در مورد تشکیل نشست شورای اقتصاد پیرامون ایجاد مترو در تهران به سال ۱۳۵۳:


جناب آقای صفی اصفیا
وزیر مشاور و نایب نخست‌ وزیر در امور عمرانی و اقتصادی

در جلسه‌ ی مورخ ۲۹ مهر ماه ۱۳۵۳، شورای اقتصاد که در پیشگاه مبارک اعلا حضرت همایون شاهنشاه آریامهر تشکیل شد و جناب عالی نیز افتخار شرفیابی داشتید، در مورد ایجاد مترو در تهران به شرف عرض رساندید:

"بعد از مطالعاتی که فرانسوی ها در مورد ترافیک تهران به عمل آوردند و براساس آن طرح مقدماتی مترو را تهیه کردند، به این نتیجه رسیدیم که مسئولیت ایجاد و اداره‌ ی متروی تهران، به سازمان مستقلی وابسته به شهرداری تهران و تحت‌  نظر یک مدیر عامل اداره شود و ضمنن به منظور آنکه در مورد کندن خیابان ها و کابل‌ گزاری و عملیاتی نظیر آن، هماهنگی به وجود آید، شورایی نیز به وجود آید که وزارتخانه‌ ها و سازمان های ذینفع چون وزارت کشور، پست و تلگراف و تلفن و آب و برق، در آن عضویت داشته باشند. دیگر آنکه، چون فرانسوی ها با این طرح آشنایی کافی دارند، به عنوان مهندس مشاور، کارهای مربوط را انجام دهند، ولی خرید وسائل و لوازم و انجام ساختمان ها به هر ترتیب که صلاح و لازم باشد، از راه مناقصه انجام شود. برای سازمان فوق، اساسنامه‌ ای نیز تهیه شده و در شرف تکمیل است. اگر اجازه بفرمایند، به فرانسوی ها اطلاع داده شود که برای اتمام کار قرارداد، مراجعه کنند و ضمنن اساسنامه ی فوق نیز، به طور نهایی تهیه شود".



شاهنشاه آریامهر فرمودند:

"بسیار خوب. زودتر این کار را بکنید. چون با وضع فعلی ترافیک و وضع تورم جهانی، تجدید نظر در قیمت بنزین و افزایش آن دشوار است. زیرا بدون آنکه وسیله‌ ی نقلیه ی مناسبی در اختیار مردم بگزاریم، قیمت بنزین و کرایه ی اتوبوس و تاکسی را نمی توان بالا برد. از اینرو، چاره‌ ای جز ساختن مترو نخواهد بود، ولی در سیاست‌ های نهایی برای وادار کردن مردم به مصرف کمتر بنزین، ناچار قیمت آن را بالا خواهیم برد و پس از آنکه کار مترو تمام شد، با خیال راحت می توانیم قیمت بنزین و کرایه ی اتوبوس و تاکسی را در حد معقولی تعیین کنیم و کسی نیز ناراحت نخواهد شد، زیرا در آن صورت، تاثیر منفی در زندگی و کار مردم نخواهد داشت."

در اجرای اوامر مطاع ملوکانه متمنی است اقدام لازم را به عمل آورده و نتیجه را برای تقدیم گزارش به حضور مبارک شاهانه اعلام فرمایید.

نخست‌ وزیر



صفی اصفیا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر