۱۳۹۷ مهر ۲۲, یکشنبه

"پرویز تناولی" از کشور فرار کرد و به کانادا رفت

هم زمان با محکومیت "پرویز تناولی" در دادگاه و‌ پیروی آن، فرار این پیشکسوت تندیس ساز کلاهبردار به کانادا، خبری دیگر رسیده است مبنی بر اینکه، مجموعه دار اصلی آثار او یعنی "نادر مبرقع" نیز، به اتهام "معامله به قصد فرار از دین، جعل و استفاده از اسناد جعلی"، از سوی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ی یک تهران، ممنوع الخروج شده است. این در حالیست که هم زمان شکایت های گوناگون حقوقی و کیفری از این مجموعه دار کلاهبردار به ثبت رسیده است.

نادر مبرقع مجموعه دار پرویز تناولی
پیشتر در جستارهای پیشین که با برچسب "مافیای فرهنگی" در زیر این جستار می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید، به نقش غیر قابل انکار نادر مبرقع در فساد سازمان یافته ی حاکم بر هنر جمهوری اسلامی پرداخته شده است. مبرقع سال هاست که با سرمایه گزاری در جعل آثار هنر معاصر، به ویژه جعل آثار "سهراب سپهری"، امنیت و اعتماد را از بازار هنر ایران ربوده است.

در این زنجیره سرمایه گزاری های پر سود، "امید تهرانی" مدیر نگارخانه ی "اثر" و همچنین "علیرضا سمیع آذر" در "حراج تهران" و "مجید ملانوروزی" مدیر پیشین دفتر آثار تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رژیم، "نقش تعیین کننده ای را ایفا کرده اند"، چرا که این افراد ضمن پشتیبانی کامل از این مجموعه دار کلاهبردار، شرایط پخش و فروش این آثار جعلی را که عمدتن با تاییدیه های "آیدین آغداشلو" همراه بوده است، به طور کامل فراهم کرده اند. 

از قرار معلوم، در آغاز قرار بر این بوده که آثار جعلی نام برده شده، در کشورهای همسایه به فروش روند، اما به پیشنهاد مدیران حراج تهران و همچنین مجید ملانوروزی، این حجم انبوه از آثار جعلی، وارد بازار داخلی می شود. 


در ضمن، همانگونه که پیشتر به اطلاع رسانده بودم، بخش مهمی از مجموعه آثار متعلق به مبرقع، به خاطر مسائل مربوط به جدایی او ‌از همسر پیشینش، دچار مشکل حقوقی بوده و خرید و فروش این دسته از آثار، کاملن غیر قانونی است. اما شوربختانه در دو سال گزشته، مدیران فاسد حراج تهران، برای آنکه از مبرقع پشتیبانی کرده باشند، به سند سازی در جهت فریب متقاضیان خرید آثار هنری دست زده و دست کم ۱۵ اثر از این مجموعه ی دارای مشکل حقوقی را به شکلی غیر قانونی در حراج تهران با نرخ های گزاف به فروش رسانده اند. 

بی شک، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتن نادر مبرقع، ضربه ای سهمگین و جدی به بدنه ی مافیای فاسد هنرهای تجسمی جمهوری اسلامی وارد کرده است. هر چند امیدی به سرکردگان فاسد دستگاه قضایی رژیم نیست، اما نه تنها با جدیت ‌و نظارت کامل است که از هرگونه انحراف در روند رسیدگی به تخلفات این کلاهبردار سفارشی می توان جلوگیری کرد، شاید که روزگاری هم به پیگیری تخلفات کامل شبکه ی فاسد مرتبط با او نیز پرداخته شد. 

بدین وسیله، از همه ی مجموعه دارانی که در درازنای سال های گزشته، آثاری را از مجموعه ی نادر مبرقع خریداری کرده اند، به ویژه آثاری که آیدین آغداشلو آنها را تایید اصالت کرده، خواسته می شود تا از راه ایستاگرام یا تلگرام، با من تماس بگیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر