۱۳۹۷ تیر ۱, جمعه

دیدگاه سنجی ها نشان می دهد بیشتر مردم برانداز و خواهان بازگشت شاهزاده و برقراری سکولار دمکراسی در کشورند

چکیده ی یافتە های دیدگاه سنجی گمان 
گروه مطالعات افکار سنجی ایرانیان (گمان)


• در این دیدگاه سنجی، بیش از ١٩ هزار پاسخ دهنده شرکت کردند و یافتە های آن، گرایش های سیاسی ٪٧٢ هازمان ایران، یعنی کسانی که در انتخابات فرمایشی ٩۶ به آخوند "ابراهیم رییسی" رای ندادند را بازتاب می دهد.( با در دید داشتن ملاحظات علمی و میزان خطای پیش بینی شده). این دیدگاه سنجی تلاش کرده است بخشی از گرایش ها و نگرش های سیاسی مردم که در فضای جاری و به گونه ای آشکار امکان بیان شدن ندارند را به گونه ای روشمند اندازە گیری و ثبت کند.

• درباره ی مقبولیت رژیم جمهوری اسلامی، نتایج دیدگاه سنجی نشان می دهد که دست کم ٪٧٠ مردم ایران در یک همه پرسی آزاد، به جمهوری اسلامی "نه" می گویند.

• در پاسخ به این پرسش که خود را متعلق به کدام گرایش سیاسی می دانید، ٪٣٧٬٨ مردم ایران خود را سرنگونی خواه (برانداز) و ٪٣٠٬۶ آنها خود را تحول خواه و ٪٣٬۶ مردم خود را اصلاح طلب با تاکید بر حفظ رژیم جمهوی اسلامی (استمرار طلب) می دانند.


• درباره ی نوع حکومت مطلوب برای آینده ی ایران، ٪۴٢ جامعه هوادار نوعی از جمهوری سکولار و ٪١۵ خواهان پادشاهی مشروطه هستند.

• دست کم یک چارم هازمان ایران، ساختار سیاسی فدرال را برای آینده ی ایران مناسب می دانند. یک سوم هازمان ایران می گویند که درباره ی ساختار سیاسی مناسب برای آینده ی ایران (متمرکز یا فدرال) اطلاعات و دانش کافی ندارند.

• در میان ١٧ شخصیت سیاسی مدنی که مورد پرسش قرار گرفتند، شاهزاده "رضا پهلوی" با ٪٣٧٬٩، بیشترین محبوبیت را در هازمان ایران دارد. "نسرین ستوده" با ٪٨٬١ و "میر حسین موسوی" با ٪۴٬۶ دیگر، شخصیت های محبوب در هازمان ایران هستند.

• در حالی که حدود ٪٣٨ مردم به شاهزاده رضا پهلوی اقبال نشان می دهند، حدود ٪١۵ جامعه ی ایران خواهان حکومت پادشاهی هستند. از این سنجش می توان نتیجه گرفت که پشتیبانی از شاهزاده رضا پهلوی، الزامن به معنای پشتیبانی از حکومت پادشاهی نیست.

• ٪۴٣ کسانی که در انتخابات ٩۶ به آخوند روحانی رای دادند، خود را سرنگونی خواه (برانداز) می دانند. ٪۵٠ از
رای دهندگان به آخوند روحانی، خود را تحول خواه و ٪٧ آنها خود را اصلاح طلب با تاکید بر حفظ رژیم می دانند. از این یافتە ها می توان نتیجه گرفت که رای دادن به آخوند روحانی، الزامن به معنای رای به رژیم ولایت فقیه نیست.

• در میان احزاب نمادین در یک انتخابات آزاد، حزب مشروطە خواهان (هواداران پادشاهی)، با ٪٢٠٬١، حزب سوسیال دمکرات با ٪١۶٬٣ و حزب جبهه ی ملی با ٪٨٬٣ از بیشترین محبوبیت برخوردارند.


به دید می رسد که هیچ حزب و جهان بینی  سیاسی، در هازمان ایران چیرگی ندارد به جز آرمان سیاسی سکولار دمکراسی در قالب یک کشور متمرکز و غیر فدرال با اقبالی گسترده با شاهزاده رضا پهلوی، چه به عنوان پادشاه مشروطه ی آینده ی کشور یا رهبر سیاسی به عنوان رییس جمهور یا نخست وزیر کشور.

منبع

۲ نظر:

  1. حالاتعیین نوع حکومت آینده مخربه زیرموجب تفرقه مردم میگرددبایدهمه وهمه باهرعقیده ومرام بدنبال هدف مشترک که پائین کشیدن این جرثومه های فساده متمرکزباشن بعدازآزادی ایران درمدت معین جمهوریخواه پادشاهیخواه تبلیغ میکنند بعدصندوق آرا مشخص میکندکه مردم خواهان چه نوع حکومتی هستن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. من با این سخن شما موافق نیستم. هرگز امکان ندارد که میهن پرستان و شاهدوستان، آبشان با مشتی خائن ایران ستیز جبهه ی ملی و مصدقی و مجاهد بوگندو و تروریست های تجزیه طلبی چون دمکرات و کومله و پژاک و جیش العدل و مانند اینها، در یک جوی برود. صندوق آرا برای هنگامی است که ایران در چنبره ی دشمنان نباشد، مسلن صندوق رای بگزاریم که خائنی چون مریم قجر دو شوهر هم در آن شرکت کند ؟!

      همگی به جز شاهزاده رضا پهلوی و هواداران زنده یاد شاهپور بختیار، از دم و بدون استثنا خائن هستند و جایی در ایران ندارند، جز محاکمه در دادگاه. من از همه ی نیروهای برانداز به سهم خود می خواهم که خط و خطوط خود را با دشمنان ایران و تجزیه طلبان و آنها که کارنامه ی سیاهشان علیه ایران کاملن آشکار است، جدا سازند.

      دشمنی من با جمهوری اسلامی به معنای تجزیه طلبی یا اسلام بازی یا شهید بازی یا چپ مغزی و کمونیست بازی و از اینجور کثافت کاری های مرسوم به اصطلاح سیاست بازان بنی صدری و توده ای نیست.

      حذف