۱۳۹۷ تیر ۲۵, دوشنبه

اندر باب سانسور اعلامیه ی استقلال آمریکا از سوی ف. بوک

غول رسانه ای ف. بوک که به گندکاری در ابعاد فجیع و مقیاس جهانی شهرت خاص و عام دارد، به تازگی و در آستانه ی روز استقلال ایالات متحده در ۴ اُم ژولای، جستاری را که بخشی از این اعلامیه ی استقلال بود، به علت آنکه آن را "سخن نفرت آمیز" تلقی می کرد، برداشته و جستارگر را نیز مشمول جریمه قرار داد.


به دیگر سخن، سامانه ی فو بوک آزادی بیان را تا بدان حد در زیر لگد گرفته است که هتا بیانیه ی استقلال آمریکا را هم برنمی تابد. پس از این اقدام، شرکت ف. بوک پوزش خواست و جستار را برگرداند. در این بخش از اعلامیه نوشته شده بود: "سرخ پوستان وحشی بی رحم". این بخش را "توماس جفرسون" نوشته است.

روزنامه ای که دچار این سانسور از سوی ف. بوک شده بود، برای آنکه تا روز استقلال آمریکا توانسته باشد همه ی بیانیه را بازتاب داده باشد، آن را در ۱۲ بخش، روزانه روی برگه ی خود در ف. بوک قرار می داد تا به روز موعود یعنی ۴ اُم ژولای برسد. 

رویه ی سانسورها از سوی ف. بوک مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته است و در این مورد نیز، ویراستار روزنامه ی آمریکایی The Liberty County Vindicator به نام "استینت" (Stinnett) آن را مورد انتقاد قرار داد اما پس از چندی به دلایلی که معلوم نشده است، روزنامه ی مربوطه این جستار انتقادی وی را نیز سانسور کرده و از تارنمای روزنامه حذف کرد !!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر