۱۳۹۷ تیر ۲۹, جمعه

اسناد: مصدق السلطنه دستور داد تا تندیس ها را پایین بکشند

مصدق السلطنه یا همان مصدق دله السلطنه
خاطرات دکتر سنجابی، "امید‌ها و نا امیدی ها"، رویه ی ۱۵۱:
من نزد ایشان بودم و ایشان دستوری به من دادند که بروید و با احزاب صحبت بکنید و مجسمه‌ ها را پایین بیاورید. بنده به حزب ایران رفتم. به آقایِ "خلیل ملکی‌" تلفن کردم که او هم آمد. به حزب "مردم ایران" و "پان ایرانیست ها" و بعضی‌ از بازاری ها تلفن کردم که آنها هم آمدند و عده‌ ای را برایِ اجرایِ امر فرستادیم.


- آیا نخستین تندیسی که پایین آوردند، میدان بهارستان بود ؟

+ بله، ما یک عده فرستادیم. ولی‌ باید انصاف بدهم که خلیل ملکی‌ گفت: این کار درستی‌ نیست. خود من هم شب به مصدق گفتم که این کار درستی‌ نبود. (مربوط به ۲۶ اُم مرداد ماه ۱۳۳۲ که این جریانات تا روز ۲۷ اُم هم ادامه داشت. در جریان دادگاه، دکتر مصدق علت این کار را البته که مخالفت شرع کزایی با نصب تندیس عنوان کرده بود !!).

این تصویر همان چماق به دستانی است که برایِ این ماموریت اعزام شده بودند. این تصویر از جانب مخالفان هوچی گر و ایران بر باد ده مصدق، به دروغ به عنوان هواداران پهلوی جا زده شده است، در صورتی که این اوباشان، هواداران مصدق بوده اند.



روزنامه ی "باختر امروز" متعلق به "سید حسین فاطمی" وزیر امور خارجه ی مصدق دله السلطنه، این فرستادگان را مردم آزادی خواهی معرفی‌ کرده که تندیس "دیو قلدر مهیب" را بر زمین انداختند !!


در خاطرات سیاسی سنجابی می خوانیم که مصدق دله السلطنه، همچنین از به رگبار بستن مردم معترض تجلیل کرده بود.



گزارش های دادگاه:



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر