۱۳۹۵ تیر ۲۸, دوشنبه

درآمدی بر ذهنیت ایرانی - ۳

ما یک ملت نیستیم

درآمدی بر:
ناکارآمدی ذهنیت ایرانی

یکی از بزرگترین مشکلات ایران این است که در کشور ما "تعلق به سرزمین" بسیار ضعیف است. یعنی ایران هنوز یک "کشور- ملت" نیست.

در کشورهای پیشرفته ی دنیا، افراد اندیشه ی خود را دارند، سپس در یک مدار بزرگتربه یک گروه تعلق دارند و در مدار بزرگتر ازآن، احساس تعلق به سرزمین دارند. شما اگر تاریخ باختر را بخوانید، مقدم تر از دولت بخش خصوصی بوده و مقدم تر از بخش خصوصی اصل دیگری بوده است وآن ثروت و قدرت سرزمین بوده که خیلی اهمیت داشته است.

آلمان و ژاپن در تابستان ۱۹۴۵ براثر جنگ جهانی دوم کشورهایی ویرانه شدند، اما به جز کسانی که آمریکایی ها به زور از آلمان برداشتند و بردند، سندی دال بر کوچ آنها موجود نیست. این خیلی مهم است. سپس دیدیم که درعرض ۲۰ تا ۳۰ سال کشور خود را اصلاح کردند و دومین و سومین قدرت اقتصادی جهانی شدند !!

این که یک شهروند در هازمان ما به آسانی از خودرو آشغال بیرون می اندازد وتعریف از تمیزی خیابان های اروپا می کند، یک معنی تربیتی دارد، یک معنای عژرف دیگری هم دارد که به این سرزمین تعلق خاطرندارد.



ما یک ملی گرایی احساسی داریم و یک ملی گرایی خردگرایانه. در ملی گرایی احساسی قوی هستیم، یعنی اینکه من خوراک و موسیقی ایرانی دوست دارم، خانواده ام و زبان پارسی را دوست دارم، به فرهنگ دیرینه ام می بالم و... ولی یک گام که بالاتر بیایم و ببینم اکنون که من در این سرزمین زاده شده ام چه مسئولیتی دارم، اینجا کم می آورم !! اینجا سکوت می کنم !! این یعنی نبود ملی گرایی خردگرایانه. برای همین است که من و شما هنگامی که می خواهیم از یک اتاق بیرون برویم، چون همدیگر را می شناسیم، به هم احترام می گزاریم وکلی با هم تعارف می کنیم، ولی هنگامی که در خیابان رانندگی می کنیم یک سانتیمتراجازه نمی دهیم کسی ازما جلو بزند، چون هیچ احساس تعلقی به همدیگر نداریم.

چرا هنر شنیدن یک ایرانی ضعیف است ؟

چرا من اصراردارم که سخن خودم درست است ؟

چون من ایرانی در حلقه ی نخست فردی و در نهایت درحلقه ی دوم گروهی گیرکرده ام. آن حلقه مهم تر و سوم ملی که همه ی اینها را به هم ربط می دهد، وجود ندارد.

کسی به من آموزش نداده که سرنوشت حلقه ی نخست و حلقه ی دوم به حلقه ی سوم ربط دارد.

تا وقتی ملی گرایی خردگرایانه نداشته باشیم و به این سرزمین فکر نکنیم، هیچ تحولی در ما و سرزمینمان رخ نخواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر