۱۳۹۷ تیر ۲, شنبه

گزارش بلومبرگ: "چرا آمریکا به دنبال روی کار آوردن شاهزاده رضا پهلوی نیست ؟" او دنبال دمکراسی سکولار است

مقاله ای از "ایلای لیک" در بلومبرگ


شاهزاده رضا پهلوی فرزند واپسین شاه ایران، در دوره ای دیگر بهترین نامزد رهبری یک دولت در تبعید ایران بود. فراموش نکنیم که سیا کودتایی (در واقع ضد کودتا بود. د. ا) در سال ۱۳۳۲، علیه محمد مصدق السلطنه نخست وزیر تحمیلی، به پدر او کمک کرد تا قدرت را دوباره در دست بگیرد. اکنون که ایران در تلاطم است، چرا آمریکا آن کار را تکرار نمی کند ؟ دو دلیل وجود دارد: "رییس جمهور ترامپ گفته است هدفش نه سرنگونی رژیم، که دگرش رفتار جمهوری اسلامی است. دلیل مهم تر اینکه، شاهزاده رضا پهلوی خودش تمایلی به رهبری ندارد".

شاهزاده رضا پهلوی در گفتگویی می گوید:

"پدر من شاه بود و من ولی عهد بودم. من همیشه به هم میهنانم گفته ام که شکل حکومت مهم نیست، درونمایه ی آن اهمیت دارد. من بر این باورم که ایران باید یک دمکراسی پارلمانی سکولار باشد. شکل نهایی حکومت باید به دست مردم تعیین شود".

گزارش های "باب وودوارد" خبرنگار واشنگتن پست، از دهه ی هشتاد از ارتباط پهلوی جوان با سیا حکایت دارد. اما هتا آن زمان هم دولت "رانلد ریگان" آهنگ دگرش رژیم نوپا در ایران را نداشت و در پی مذاکره با آن بود، همانگونه که رسوایی "ایران کنترا" نشان می دهد، مشاوران ریگان برای آزادی گروگان ها در لبنان، به آخوندها سلاح های اسراییلی می فروختند !!


شاهزاده رضا پهلوی در درازنای بیش از ۲۰ سال گزشته، پیوسته گفته است که در پی تاژ و تخت نیست. او از هیچ دولت خارجی پول نمی گیرد. او امروز خود را فردی می بیند که می تواند توجه جهان آزاد را به مبارزه ی سرزمین مادریش برای آزادی جلب کند:

"من در پی کسب مقام نیستم. هیچ جاه طلبی شخصی غیر از کمک به رهایی مردم ایران از دست آخوندها ندارم. اگر آنها از من بخواهند به کاری مشغول شوم، شاید. اما این بر عهده ی من نیست".

شاهزاده رضا پهلوی حدود ۴۰ سال گزشته را در آمریکا زندگی کرده است. او سال ۱۹۷۸ در ۱۷ سالگی برای آموزش خلبانی به ایالات متحده آمد. وی می گوید:

"من همیشه به نیمه ی پر لیوان نگاه می کنم. اگر من ولی عهد کشور بودم، هتا یک درصد از تجربه و دانشی که زندگی در یک جامعه ی آزاد و دمکراتیک به من داده است را نداشتم. تجربه ی زندگی در آمریکا، بهترین هدیه ای است که می توانم به ایرانیان در سازماندهی برای گزار از استبداد بدهم".

۱ نظر:

  1. مقاله شما غلط های املایی بسیار دارد تا این حد از حداقل آشنایی با درست نوشتن به فارسی برخوردار نیستید ؟ گزار نه گذار - هتا نیست حتی درست است تاژ و تخت نیست تاج و تخت است .

    پاسخحذف