۱۳۹۷ تیر ۱۷, یکشنبه

عملیات آخوندک

سهند پیشرفته ترین ناوچه ی وقت نیروی دریایی ارتش ایران بود که در جریان عملیات آخوندک از سوی دو فروند هواپیمای ای-۶ اینترودر آمریکایی هدف قرار گرفت و از بین رفت. عملیات "آخوندک" در پی ایجاد مزاحت سپاه پاسداران جمهوری اسلامی برای کشتی هایی که در مسیر خلیج پارس و تنگه ی هرمز با پرچم آمریکا گزر می کردند روی داد و بهانه ی آغاز عملیات برخورد یک مین دریایی به ناوچه ی "ساموئل بی. رابرتز" بود.

ناوچه ی "سهند" پس از یورش در تاریخ ۲۹ اُم فروردین ماه ۱۳۶۷ برابر با ۱۸ آپریل ۱۹۸۸
در جریان این عملیات، ایالات متحده ی آمریکا با پشتیبانی ناو هواپیمابر "یواس اس انترپرایز" و چندین ناو موشک انداز و ناوچه ی رزمی، افزون بر یورش به دو سکوی نفتی ایران و از کار انداختن آن - ناوچه ی سبلان سپس به دست تعمیر سپرده شد - ناوچه ی سهند و سبلان نیروی دریایی ارتش ملی ایران و همچنین قایق های تندروی "بوگهامار" متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند و در نتیجه، افزون بر زمین گیر کردن یا نابودی کامل آنها در جریان این درگیری، ۴۵ تن از خدمه ی ناوچه سهند و ۱۱ تن قایق توپدار جوشن جاودانه شدند.

در همان آغاز درگیری، شماری از قایق های تندروی سپاه پاسداران که خود عامل بروز درگیری بودند، به سوی جزیره ی بوموسا فراری شدند. اف-۴ فانتوم های نیروی هوایی ارتش ملی ایران نیز، به دلیل پشتیبانی سنگین ناوهای موشک انداز و ناو هواپیمابر انترپرایز، موفق به رویارویی با نیروهای آمریکایی نشدند. تنها تلفات آمریکایی ها، سرنگونی یک فروند بالگرد کبرا به دلیل نقص فنی بود.

یک ماه پس از عملیات آخوندک و به دنبال ادامه ی بحران سازی های سازمان تروریستی سپاه پاسداران، ناو وینسنس آمریکایی هواپیمای مسافربری ایرباس به شماره پرواز ۶۵۵ ایران ایر را مورد اصابت قرار داد که در جریان این جنایت جنگی، ۲۹۵ تن سرنشینان غیر نظامی هواپیما جان خود را از دست دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر