۱۳۹۷ تیر ۱۲, سه‌شنبه

دو سند و دو روشنگری درباره ی رضا شاه بزرگ

در بسیاری از کتاب‌ ها نوشته‌ اند که "رضا شاه" نام "پهلوی" را دزدیده؛ هتا گفته‌ اند که نام خانوادگی اصلیش "پالانی" بوده و مسلن زنده یاد "فروغی " پس از نزدیکی به رضا شاه، این نام خانوادگی برازنده را برای او برگزیده است. هتا گفته‌ اند که این نام خانوادگی متعلق به "محمود محمود" (نویسنده و پژوهشگر) بوده که او را مجبور کردند آن را عوض کند و او هم از سر لج، نام خانوادگیش را همان نام کوچکش می‌ گزارد.


البته موردِ دوم شاید درست باشد و شاید محمود را مجبور کرده باشند که نام خانوادگیش را دگرش دهد تا با نام خانوادگی دودمان پادشاهی یکی نباشد، اما سند بالا نشان می‌ دهد که رضا شاه بزرگ، نام خانوادگی "پهلوی" را سال ۱۲۹۸ خورشیدی ثبت کرده بوده است.

اگر چه صدور شناسنامه به صورت گسترده در زمان نخست‌ وزیری رضا خان سردار سپه در سال های ۱۳۰۳ تا ۱۳۰۴ انجام شد، اما به صورت محدود در تهران در زمان "وثوق‌ الدوله" و در سال ۱۲۹۷ تا ۱۲۹۹ هم انجام می‌ شده است و ظاهرن رضا خان این نام خانوادگی را پیش از کودتا، به نام خود ثبت کرده است و این شایعه ی نام خانوادگی دزدی هم مانند بسیاری دیگر از شایعه‌ ها، کار دستگاه دروغ پرداز مصدقی چی ها و چپ مغزان و الله پرستان ضد پهلوی بوده است.


ایران افتخار می کند که روز استقلال ندارد، اما اگر چیزی شبیه به آن را بخواهیم جشن بگیریم، همان دوم اسپند است که باعث شد مردی پا به میدان بگزارد که در عرض چند سال، کشوری نیمه مستعمره و در حال مرگ را به کشوری مهم و مستقل تبدیل کند. درود بر شاهنشاه رضا شاه بزرگ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر