۱۳۹۷ مهر ۳۰, دوشنبه

ماجرای کتاب به اصطلاخ مقدسی که رییس جمهور آمریکا به رفسنجانی داد چه بود ؟

"رانلد ریگان" رییس‌ جمهور وقت آمریکا، به آیت الله مردار "هاشمی رفسنجانی" در جریان زد و بندهای "مک‌ فارلن"، یک جلد انجیل اهدا کرده بود.

نامه ی رانلد ریگان به آیت الله مردار هاشمی رفستجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۰، نوشتن خاطرات روزانه ی خود را آغاز کرده و تا پیش از ترور، خاطرات سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۲ خود را در قالب ۱۳ کتاب جداگانه منتشر کرده است. رفسنجانی در بخشی از خاطراتش، به "کتاب به اصطلاح مقدسی" اشاره می کند که از سوی رییس‌ جمهور پیشین آمریکا در جریان مذاکرات مک‌ فارلن به وی اهدا شده است. ماجرای مک فارلن که در آمریکا به ماجرای "ایران گیت" یا "ایران کنترا" مشهور است.


هاشمی رفسنجانی در روز نوشت ۲۴ اُم آبان ماه سال ۶۵، در کتاب خاطراتش با عنوان "اوج دفاع"، به این موضوع اشاره ی کوتاهی کرده و آورده است:

"در منزل بودم. آقای «محمد رضا توسلی» آمد و چک کمک به جبهه‌ ها را از طرف عمام آورد. «احمد آقا» آمد. درباره ی حل مشکل «آیت‌ الله منتظری» صحبت کردیم. قرار شد از عمام تقاضا کنیم که ایشان را به تهران بخواهند و به ایشان محبت نمایند. سپس تلاش شود که خاطر ایشان راضی شود. عصر، احمد آقا اطلاع داد که عمام دستور داده‌ اند ایشان به تهران بیایند و قرار شد شب در جلسه ی سران قوا هم باشند. عصر، آقای «محسن رضایی» و «فریدون مهدی‌ نژاد» آمدند. مهدی‌ نژاد شرح مذاکرات با هیئت آمریکایی در آلمان درباره ی گروگان‌ ها در لبنان و پیشرفت‌ هایی که شده را داد وانجیلی را که ریگان امضا کرده و فرستاده به ما نشان داد. مرحله‌ بندی آزادی گروگان‌ ها و گرفتن نیازهای تسلیحاتی و اطلاعاتی را گفت. قرار شد با عمام و سران قوا مشورت شود و سپس به اجرا درآید".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر