۱۳۹۷ مهر ۲۵, چهارشنبه

شبکه ی دلالی "شاه پری خاشوگی" در ایران

در پی مذاکرات جمهوری اسلامی با کشورهای غربی و امکان برداشته شدن برخی از تحریم ها، سر و کله ی دلالان نفتی و فروش اسلحه برای بار دیگر در ایران پیدا شده است. با روی کار آمدن "بیژن نامدار زنگنه" وزیر نفت رژیم در دولت آخوند "حسن روحانی"، شبکه ی "شاه پری زنگنه" یک زن ایرانی و همسر دوم "عدنان خاشوگی عرعربستانی، دلال سرشناس نفت و اسلحه، دوباره در ایران فعال شده است. شاه پری زنگنه، از بستگان نزدیک بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی است.

شاه پری زنگنه و شوهرش عدنان خاشوقچی
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در دولت های "میر حسین موسوی"، "اکبر هاشمی رفسنجانی"، "سید محمد خاتمی" و "حسن روحانی"، جزو جناح اصلاح طلبان به شمار می رود. زنگنه به دلیل پیشینه ی دراز مدت وزارت در رژیم ولایت فقیه، به "شیخ الوزرا" معروف شده است.

عدنان خاشوگی ثروتمند عرب، زاده ی ۱۹۳۵ در شهر مکه، بیشتر سرمایه اش را از راه دلالی نفت و اسلحه در سال های هفتاد و هشتاد میلادی به دست آورده است. خاشوگی فرزند پزشک ویژه ی "عبدالعزیز السعود" بنیانگزار رژیم سعودی در عرعربستان می باشد. وی پس از پایان تحصیلات خود درآمریکا، نخستین کار تجاری خود را با دلالی برای شرکت کامیون سازی آمریکایی Kenworth آغاز کرد.

در سال ۱۹۵۴، "سمیرا" خواهر عدنان خاشوگی، با "محمد الفاید" ثروتمند مسری مقیم بریتانیا ازدواج کرد که حاصل آن پسری به نام "دودی الفاید" بود. دودی الفاید، معشوق شاهزاده "دایانا" همسر شاهزاده "چارلز" ولی عهد انگل ستان بود. دودی و شاهزاده دایانا، در سال ۱۹۹۷ در پاریس در یک تصادف ساختگی خودرو کشته شدند. عدنان خاشوگی پس از وصلت الفاید مسری با خواهرش، پای محمد الفاید را به بازار عرعربستان باز کرد.


عدنان خاشوگی، در معامله ی فروش اسلحه میان جمهوری اسلامی و آمریکا، در ازای آزادی گروگان های رایزنی آمریکا در تهران، نقش مهمی داشت.

در سال ۱۹۹۱، عدنان خاشوگی پس از جدایی از نخستین همسرش به نام "ثریا" که از او دارای پنج فرزند می باشد، با شاه پری زنگنه که یک ایرانی است ازدواج کرد. خاشوگی در همان سال با معشوقه ی خود "لامیا" نیز ازدواج کرد. "نبیلا" دختر بزرگ عدنان خاشوگی، در گفتگویی که در سا ل۱۹۹۶ با روزنامه ی انگل ایسی تلگراف انجام داد، از یک بحران در خانواده ی خاشوگی پرده برداشت. نبیلا و لامیا مادر خوانده تازه اش، علیه شاه پری زنگنه همسر ایرانی خاشوگی هم دست شدند، اما تجارت، پول و معامله با جمهوری اسلامی، چیزی نبود که خاشوگی به آسانی از آن دل برکند.

در بیست و هفتم آپریل ۲۰۰۷، یک نشریه ی فرانسوی افشا کرد که سازمان اطلاعات خارجی فرانسه (DGSE) و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA)، بررسی های مشترکی را درباره ی شرکت سوئیسی (Nico) و شرکت بازرگانی نفت ایران آغاز کرده اند.



در همان هنگام، گفته شد که تحقیقات نشان داده است که نام شاه پری همسر ایرانی عدنان خاشوگی، در این پرونده در کنار نام "مهدی هاشمی" فرزند آیت الله مردار اکبر هاشمی رفسنجانی دیده می شود. به گفته ی یک منبع فرانسوی نزدیک به پرونده، شاه پری زنگنه نقش مهم واسطه گری را میان دلالان جمهوری اسلامی و چند شرکت اروپایی بازی می کرده است. شاه پری، در لندن زندگی می کند و پیوسته میان شهر های جنوب فرانسه و جده در عرعربستان سعودی در رفت و آمد می باشد. شاه پری با بسیاری از هنرپیشگان معروف هالیود، دوستی دارد و از نزدیکان "الیزابت تیلور" بود.

شرکت بازرگانی نفت ایران وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی، همان شرکتی است که مهدی هاشمی رفسنجانی پسر آخوند مردار آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، میان سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳، در پوشش آن توانست مبلغ هشت ملیون یورو از چند شرکت نفتی اروپایی رشوه بگیرد.

سازمان های اطلاعاتی غرب، به فعالیت های شرکت بازرگانی نفت ایران که در کشور سوییس به ثبت رسیده بود، مظنون بودند. گفته می شد که این شرکت به هدف پول شویی و کمک به گروهک تروریستی "حزب الله لبنان" بر پا شده است.


شاه پری زن زیبا، با هوش و برخوردار از شم تجارت می باشد. او پس از ازدواج با عدنان خاشوگی، دربسیاری از معاملات بین المللی شوهرش، نقش مهمی را بازی کرده است. شاه پری در سال ۲۰۰۷ در اجرای برنامه ی بنیاد کمک به کودکان جمهوری چچن که از سوی الیزابت تیلور هنرپیشه ی هالیوود راه اندازی شده بود، به دیدار سرکردگان جمهوری اسلامی چچن رفت. دو فرتور از وی هنگام دیدار با چچنی ها به دست آمده است که در آنها با پوشش عربی اسلامی دیده می شود. در همان هنگام، نشریات روسی خبر دادند که عدنان خاشوگی دلال بزرگ نفت و اسلحه، به دلارهای نفتی منطقه ی قفقاز چشم دوخته است.

"عدنان خشوگی" دایی "دودی الفاید" معشوق شاهزاده "دایانا" و همسر پیشین شاهزاده "چارلز" بود که به همراه شاهزاده دایانا در تصادف ساختگی خودرو در پاریس کشته شدند. عدنان خاشوگی، ثروتمند عرعربستانی و دلال اسلحه در دوران جنگ ایران و عراق ، سال ۲۰۱۷ مرد.

همسر دوم عدنان خاشوگی ، "شاه پری زنگنه" دختر "پری زنگنه" (پریرخ شاه یلانی) خواننده ی آهنگ های بومی ایرانی می باشد. شاه پری از عدنان خاشوگی سه پسر دارد و سوگلی عدنان بود. شاه پری زن بسیار باهوش، موقعیت شناس و بالیاقتی می باشد. وی در جوانی مدتی دوست دختر "علیرضا پهلوی" پسر دوم شاهنشاه "محمد رضا شاه" بود و علیرضا عاشق وی بود و قصد ازدواج با شاه پری را داشت.

فرامرز دادرس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر