۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۸, شنبه

ناکار آمدی ذهنیت ایرانی - ۲

تفاوت حسادت و چشم تنگی
در آمدی بر:
ناکارآمدی ذهنیت ایرانی

یکی از پستینه های اخلاقی مردم حسادتی است که به دیگران آسیب مادی و روانی وارد می آورد. حسادت نه تنها فرصت پرورش و رشد دیگری را با اخلال روبرو کرده یا از بنیاد جلوی آن را می گیرد، که هتا فرد حسود را بر این می دارد که گستاخ تر شود و بر حقوق مردم دست درازی بیشتری نماید و آنگاه است آنچه که می کند نه دیگر حسادت که چشم تنگی است. چشم تنگی نتوانستن دیدن خوبی ها، زیبایی ها و توانمندی های دیگران است.

در واقع چشم تنگی یک گام مهاک تر از حسادت است، چون در حسادت فرد به قربانی خود رشک می برد و در واقع با این کار واکنش نشان می دهد، اما با چشم تنگی، فرد مزاحم دیگر نه واکنش که در دارد کنشگری می کند؛ یعنی آغاز بدنهادی از اوست. 

دو نمونه می آورم که جان کلام روشن گردد. فرد الف دارای فلان چیز است که فرد ب ندارد و این شوند برانگیخته شدن حسادت فرد ب نسبت به فرد الف می شود. این حسادت تا زمانی که شخصی است خوب است، چون شوند نیروی محرکه و انگیزاننده ی وی برای داشتن چیزی می شود که آن را خواهان است. اما آنگاه که فرد ب پا را از حریم شخصی فراتر گزاشته و برای فرد الف ایجاد مزاحمت می کند، او یک تبهکار اخلاقی است و ملت ایران از این دید یکی از تهبکار ترین ملت های جهان بوده و هستند. 

چشم تنگی اما آن گاه است که فرد ب نه تنها چیزی کمتر از فرد الف ندارد، که هتا از او بیشتر و یا بهتر هم دارد. برای نمونه فرد ب استاد دانشگاه است اما نسبت به فرد الف که دانشجوی در حال پیشرفت در سطح پایین تری است احساس حسادت می کند؛ نام این گونه حسادت، چشم تنگی است. 

چوب لای چرخ گزاشتن و سنگ جلوی پا انداختن و کارشکنی کردن و زیر آب زدن و... تا دلتان بخواهد، فرازهایی هستند که فرهنگ سرشار از این پستینه های اخلاقی را از ابعاد گوناگون تعریف می کنند. ملتی را شاهدیم که از بن تا اوجش را فضای چیره ای از این ملغمه ی حسادت و چشم تنگی فراگرفته است، ملتی بی رحم، خود مهور، خود پرست و همیشه تلبکار و البته... همیشه حق به جانب !! 

چنین ملتی، اگر هتا بتوان آن را یک ملت خواند، تبدیل به مردمانی کوتوله می شوند که سقف همدیگر را بر سر هم آوار می کنند و در راه هم دیوار می کشند و چاله درست می کنند و همه ی دغدغه ی شان خوار و ننه ی همدیگر را گاییدن است. برآیند هازمان ایرانی در کل، یک کشور تازه به دوران رسیده و با فرهنگ لات استبدادی و پایین شهری است. 

نمونه های دیگر حسادت و چشم تنگی را هتمن سراغ دارید؛ جرات کنید و اگر مایل بودید زیر این نوشتار تجربه های خود را از این رفتارهای مردم بنویسید.

دا/۸

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر