۱۳۹۷ خرداد ۲۸, دوشنبه

وزیر پیشین اسراییلی، به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی بازداشت شد

"شین بت بنگاه اطلاعات و امنیت داخلی اسراییل، اعلام کرد که "گونن سیگِو" وزیر پیشین کابینه ی اسراییل، به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی بازداشت شده است.

گونن سیگو در بازداشت در سال ۲۰۰۴ به دلیل تلاش برای قاچاق قرص اکستاسی
شین بت روز دوشنبه ۲۸ اُم خرداد ماه برابر با ۱۸ اُم ژون، در اطلاعیه‌ ای گفت که دادستانی ناحیه ی اورشلیم، روز آدینه آقای سیگو را رسمن به همکاری با دشمن، جاسوسی علیه اسراییل و انتقال چندین پیام به دشمن متهم کرده است.

به ادعای خدمات امنیت داخلی اسراییل، گونن سیگو از سوی سازمان های اطلاعاتی جمهوری اسلامی به کار گرفته شده و به عنوان مامور آنها فعالیت کرده است. آقای سیگو پزشکی است که در میانه های دهه ی ۱۹۹۰ میلادی، نماینده کنست بود و به مدت سه سال وزارت انرژی و زیرساخت اسراییل را بر عهده داشت.

آقای سیگو که در سال‌ های گزشته ساکن نیجریه بود، ماه گزشته ی میلادی به گینه استوایی رفت، اما پلیس گینه ی استوایی به دلیل پیشینه ی کیفری، اجازه ی ورود او را نداد و آقای سیگو را تحویل اسراییل داد. گونن سیگو در سال ۲۰۰۴ به دلیل تلاش برای قاچاق بیش از ۳۰ هزار قرص اکستاسی از هلند به اسراییل و جعل گزرنامه ی دیپلماتیک، به پنج سال زندان محکوم شد، هر چند که پس از سپری کردن حدود سه سال از محکومیت خود آزاد شد.

فرتور قدیمی از گونن سیگِو در حال گفتگو با "اسحاق رابین" نخست وزیر وقت اسراییل
به گفته ی مقام‌ های امنیتی اسراییل، آقای سیگو در سال ۲۰۱۲ با رایزنی جمهوری اسلامی در نیجریه ارتباط برقرار کرده است. بنا بر یافته‌ های شین بت، آقای سیگو دو بار آگاهانه با ماموران اطلاعاتی رژیم دیدار داشته است.

این بررسی ها می‌ گوید او با پیام‌ های رمز گزاری شده، اطلاعاتی درباره ی بازار انرژی و تاسیسات امنیتی در اسراییل، از جمله ساختمان‌ ها و مقام‌ های سیاسی و نهادهای امنیتی به رابطانش می‌ داده است. سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسراییل مدعی است که گونن سیگو، دو بار به ایران سفر کرده و آنجا با ماموران اطلاعاتی رژیم دیدار داشته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر